Τετάρτη 7 Απριλίου 2010

Άγγελος Σικελιανός, Το πρωτοβρόχι


Το πρωτοβρόχι


Σκυμμένοι από το παραθύρι…
Kαι του προσώπου μας οι γύροι
η ίδια μας ήτανε ψυχή.
H συννεφιά, χλωμή σα θειάφι,
θάμπωνε αμπέλι και χωράφι·
ο αγέρας μέσ' από τα δέντρα
με κρύφια βούιζε ταραχή·
η χελιδόνα, με τα στήθη,
γοργή, στη χλόη μπρος-πίσω εχύθη·
κι άξαφνα βρόντησε, και λύθη
κρουνός, χορεύοντα η βροχή!
H σκόνη πήρ' ανάερο δρόμο…
K' εμείς, στων ρουθουνιών τον τρόμο,
στη χωματίλα τη βαριά
τα χείλα ανοίξαμε, σα βρύση
τα σπλάχνα νά μπει να ποτίσει
(όλη είχεν η βροχή ραντίσει
τη διψασμένη μας θωριά,
σαν την ελιά και σαν το φλόμο).
κι ο ένας στ' αλλουνού τον ώμο
ρωτάαμε: "T' είναι πόχει σκίσει
τον αέρα μύρο, όμοιο μελίσσι;
Aπ' τον πευκιά το κουκουνάρι,
ο βάρσαμος ή το θυμάρι,η
αφάνα ή η αλυγαριά;"
Kι άχνισα - τόσα ήταν τα μύρα -
άχνισα κ' έγινα όμοια λύρα,
που χάιδευ' η άσωτη πνοή…
Mου γιόμισ' ο ουρανίσκος γλύκα·
κι ως τη ματιά σου ξαναβρήκα,
όλο μου το αίμα ήταν βοή!…
K' έσκυψ' απάνω από τ' αμπέλι
που εσειόνταν σύφυλλο, το μέλι
και τ' άνθι ακέριο να του πιω
·- βαριά τσαμπιά και οι λογισμοί μου,
βάτοι βαθιοί οι ανασασμοί μου -
κι όπως ανάσαινα, απ' τα μύρα
δε μπόρεια να διαλέξω ποιο!
Mα όλα τα μάζεψα, τα πήρα,
και τά 'πια, ωσάν από τη μοίρα
λύπη απροσδόκητη ή χαρά.
Tά 'πια· κι ως σ' άγγιξα τη ζώνη,
το αίμα μου γίνηκεν αηδόνι,
κι ως τα πολύτρεχα νερά!…

Άγγελος Σικελιανός, Το πρωτοβρόχι
Λυρικός Βίος, Τόμος Β΄, Ίκαρος 1968
"του προσώπου μας οι γύροι" μια ζωγραφιά τού βασ.

2 σχόλια:

Λίτσα είπε...

"πρωτοβρόχι, πρωτοβρόχι, πολλές γι αγάπη μου' πανε μα εγώ τις είπα όχι"!!!

δε θα το περίμενα, να αναρτήσεις Σικελιανό!!!

παρά ταύτα, οι γύροι του προσώπου μας, Βασίλη, οι γύροι της ψυχής μας.

( δεν είναι όμως εκκωφαντικός;)

Dizziland Reporter είπε...

Αρετή, αυτές οι εικόνες είναι συναρπαστικές στη διαύγειά τους.
Ο Σικελιανός έχει γράψει την πιο φωτεινή σε ήχους ποίηση στη χώρα μας. Πίσω του αγκομαχούν ιδρωμένοι ο Σολωμός και ο Ελύτης. Άποψή μου βέβαια. Δικαιούσαι ασφαλώς τη δική σου. Αρκεί να τον έχεις διαβάσει. Δεν αναφέρομαι σε όλα τα ποιήματά του. Αλλά εκείνα που έχω ξεχωρίσει είναι στο είδος τους αξεπέραστα. Και αν με ρωτήσεις μπορώ να σου πω ποια είναι.
Βασίλης