Τρίτη 30 Απριλίου 2013

πόρνη προσήλθε σοι / ablutions







πρωινοί καθαρμοί
                                         πόρνη προσήλθε σοι
                                         μύρα συν δάκρυσι κατακενούσα
                                       
βυζαντινό τροπάριο του μεγαλοβδόμαδου

ήταν άλλο ταξίδι οληνύχτα
ο αγέρας έριχνε πάνω στο τζάμι της σοφίτας
δέκα πορφυρά φωνήεντα
ήταν άλλες ώρες γεμάτες έρωτα
o joy to joyce o bread to brendan
η μάριον ιρλανδέζα πόρνη
βαφτισμένη coleen
πιάνεται από τα κάγκελα του κρεβατιού
σε πόζα darkglencomehither
βγάζοντας τη γλώσσα crème de la crème
στους αγίους πάτρικ και κολόμπα
vola vola colomba
κρατώντας τη νάρκη πρόχειρα φιμωμένη
με τη φτέρνα
οληνύχτα ο αγέρας έριχνε πάνω στο τζάμι
ένα μαύρο φωνήεν
επίκειται
επίκειται
φάνηκαν οι πηγές της αβύσσου
χάθηκαν οι εράσμιες λέξεις
αύρα ζέφυρος φόρμιγξ τέττιξ
χάθηκαν οι πιλοτικές ημέρες
του έαρος
οι πρωινοί καθαρμοί των πελαργών
the morning ablutions of the poets


Βασίλης Πολύζος
πρωινοί καθαρμοί
από το βιβλίο
μια δεύτερη ανάγνωση του ποιητή Κ*
και άλλα αμφίδρομα
ΑΠΟΠΕΙΡΑ 2008

ablutions
.
εικαστικό του Βασίλη Πολύζου 2007
 

Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

ραθυμία







ραθυμία

                                           ο τη ψυχής ραθυμία νυστάξας
                                         
βυζαντινός ύμνος του μεγαλοβδόμαδου

ραθυμία κατέσχε με
ό γέγραπται γέγραπται
και σύ; ανέγνως;

ανέγνως την φιλοκαλίαν των βασανισμών;
ανέγνως την φιλαλληλίαν των βασανιστών;

ανέγνως το ικετήριον των βιασμών;
ανέγνως το ιλαστήριον των βιαστών;

ανέγνως την σποράν των διαμελισθέντων;
ανέγνως την συγκομιδήν των σφαγιασθέντων;

ανέγνως τα sacrosancta exterminaria;
ανέγνως της σπάθης τα ευλογητάρια;

ανέγνως τους ολολυγμούς των σειρήνων;
ανέγνως το εγχειρίδιον των θρήνων;

ανάγνωθι και γνώθι σαυτόν
you lecteur ignoramus!

…………………………….

ραθυμία, ένα ποίημα του Βασίλη Πολύζου
από το βιβλίο Το Ταξίδι του Αιμίλιου στην Έρημη Χώρα
(ΕΡΙΦΥΛΗ 2008)

sacrosancrta exterminaria
εικαστικό του Βασίλη Πολύζου 2004
 

Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Βασίλης Πολύζος, Capitis Diminutio Maxima





Capitis Diminutio Maxima

                                            στην Angela Carter
                                          
in memoriam

ας μην τα ρίχνουμε όλα στο φεγγάρι

κάποτε φυσάει άνεμος των τρελών
αποβροχάρης (ως ελέχθη)
και τότε ανοίγουν οι πυλώνες
στις παλαιές ξυλογραφίες
κι οι άγγελοι στις τέσσερεις γωνιές
σαλπίζουν ανεπιστρεπτί
το σιωπητήριο του φωτός

σ’ αυτό το δρόμο
το χαρτί είναι ψυχρό σα χιόνι
ξεχασμένο στη σιωπή του
μάταια προσπαθούμε να διαβάσουμε
τα κλειστά παντζούρια
τις ταμπέλες των μαγαζιών
με τα μισά τους γράμματα σβησμένα
τα προσωπεία στους τοίχους
άδεια από γέλιο ΄
ένα χέρι τεντωμένο στο γιατί

κάπου ακούγεται ένα βιολί
σκεπασμένο μ’ αγριόχορτα

θα περάσει λοιπόν ο ζητιάνος
που φόραγε γυαλιά συρμάτινα
κρατώντας ένα βιβλίο
με αποφόρια ποιημάτων

Capitis Diminutio Maxima
από τη συλλογή προς ρωμαίους
© Βασίλης Πολύζος 2002-2003

space and time distortion
εικαστικό του Βασίλη Πολύζου
2013

Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

δίλεξα deutschoελληνικά




δίλεξα deutschoελληνικά

                                                          αφιερωμένο εξαιρετικά
                                                                στους παρ’ ημίν

 
Ich spreche
und…χέχε

Ich liebe
und στύβε

 Ich spare
und γδάρε

Ich esse
und χέσε



δίλεξα
 deutschoελληνικά
ποιημάτιον από τη σειρά
δίλεξα
©Βασίλης Πολύζος
2013


ΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ
εικαστικό
του Βασίλη Πολύζου
2011

Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

Κρεολή Σελήνη, warbling




δεν
είναι η νύχτα
μ
α οι μυρουδιές της νύχτας
χρώμα λιλά
δεν είναι το μετάξι
μ
α η κίνησή της τριών τετάρτων
μ
ια Αφροδίτη της Μήλου
μ
ε μεσοφόρι αναίσχυντο
μ
ε τις παλάμες ελαφρά στον τοίχο
τα νύχια της
τιτιβίσματα σ΄ αναμονή


Βασίλης
Πολύζος
δεν είναι η νύχτα
Κρεολή Σελήνη
Απόπειρα 2010

τιτιβίσματα σ’ αναμονή
(
warbling)
εικαστικό του Βασίλη Πολύζου
2013

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Αιμιλίου dicta: "δρόμοι"




η ονοματοθεσία των δρόμων
είναι σκλαβιά
είπε ο Αιμίλιος

όταν βαδίζω σ' έναν δρόμο
αυτός ο δρόμος είναι ο δικός μου
ποτέ δεν διαβάζω τις ταμπέλες
είπε


δρόμοι
Αιμιλίου 
Dicta
©Βασίλης Πολύζος
1999 – 2013

εικόνα
Αιμίλιος
αυτοπροσωπογραφία
του Βασίλη Πολύζου
2006

Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

Βασίλης Πολύζος, μετάλλαξη




      μετάλλαξη


το τρένο που το βάφτισαν ο Μεγάλος Transformer
ταξιδεύει στη μικρή οθόνη
φορτωμένο μουσικές κολλημένες με τσιρότο
σπασμένες λέξεις και βρυγμούς οδόντων

τρέχει να το προλάβει ο άνεμος
ανασκουμπώνοντας τα μανικέτια του
καθώς ο μαύρος θερμαστής
ανασύρει από την τσέπη του παντελονιού του
ένα φεγγάρι μισοφαγωμένο

απ’ τα παράθυρα σου γνέφουν έντρομοι
οι παιδικοί σου φίλοι
η Νατάσα κι ο Αιμίλιος
ο μικρός τυμπανιστής κι η Νέλλη του παλαιοπωλείου
πίσω τους παίζουν το παιχνίδι με τις δύο πλάτες
η Γυναίκα με το κάτασπρο goatee
και ο προσκυνητής Αντόνιους Μπλοκ
το καλοκάγαθο σκυλί ο Pluto
κι σκοτεινή κυρά του πόθου η Φερσέφασσα


αναρωτιέσαι μ’ αγωνία πώς αυτός ο κόσμος
ο μικρός ο μέγας
θα περάσει από το μάτι μιας βελόνας
ενώ δίπλα του καλπάζουν οι ανήλεοι Απάτσι
κραδαίνοντας τα εξιλαστήρια τσεκούρια



 Βασίλης Πολύζος
μετάλλαξη
από το βιβλίο Επίλογοι και άλλα Κεκραγάρια
ΕΡΙΦΥΛΗ 1999

ταξίδι στη μικρή οθόνη

εικαστικό του Βασίλη Πολύζου
2012

Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

ο ελπήνωρ-με-το-χάρισμα-του-καναρινιού




Κώστας Κρεμμύδας:
"Βασίλης Πολύζος:
Αυτό που βλέπουμε ήταν πάντα παρελθόν"
(απόσπασμα)
{Από τα Πρακτικά του 29. Συμποσίου Ποίησης 
(2-5 Ιουλίου 2009) με θέμα Το μοντέρνο στην ποίηση,που κυκλοφόρησαν (2010) σε βιβλίο από τις 
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα}


«ο ελπήνωρ-με-το-χάρισμα-του-καναρινιού»
, θα πρότεινα 
να διαβαστεί σε αντιστοιχία με τον «Στράτη Θαλασσινό
ανάμεσα στους αγάπανθους», από το Ημερολόγιο
καταστρώματος Β΄
:
 «Κι οι σύντροφοι μένουν στα παλάτια
της Κίρκης·/ ακριβέ μου Ελπήνωρ! Ηλίθιε, φτωχέ μου
Ελπήνωρ!»,  αλλά και τους  αντίστοιχους από τη Συλλογή, Ι
του Τάκη Σινόπουλου: «Ήταν  αυτός ο Eλπήνωρ πράγματι
στα μαύρα κυπαρίσσια/ τυφλός  από τον ήλιο και τους
στοχασμούς/ σκαλίζοντας την άμμο  μ’ ακρωτηριασμένα
δάχτυλα./ Kαι τότε τον εφώναξα με μια χαρούμενη φωνή:
Eλπήνορα/ Eλπήνορα πώς βρέθηκες  ξάφνου σ’ αυτή
τη χώρα;»





                          ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ
              
αναμνήσεις προκάτ άνοιξης
                                       Γ΄
                                
variazioni

           
α. το σπιτάκι πάνω στο δέντρο

                                         a bird twittering after storm,
                                                  
happy that its little foolish life
                                                 
has fluttered out of reach
                                                          
James Joyce, Giacomo Joyce, XI.

ο ελπήνωρ-με-το-χάρισμα-του-καναρινιού
ερυθρόμορφος κρατήρας Brirish Museum
κρατούσε τόσα σφυρίγματα στα χείλη του παιδιόθεν
                   
σφύριζε σκοπούς- λιακάδα
                                        και σκοπούς-βροχή
                                                     σκοπούς-αμπέλια
                    και θημωνιές στην απανεμιά

σφύριζε σκαντζόχοιρους
και σαλιγκάρια
και μικρές χελώνες πριν να δέσει το καύκαλό τους
και τα λιγνά βυζάκια
της ξαδερφούλας του  της Έφης
που δε φόραγε στηθόδεσμο

και μια φορά σαν ταξίδεψε
                                                          στην Άπω Ανατολή
σφύριξε μιαν απέραντη θάλασσα
κι ένα κοπάδι κυματοειδή δελφίνια

                    ήδη στα δεκαοχτώ του
                    η τέχνη του ήταν τέλεια
                   
κλείνοντας με τα δάχτυλα τα βλέφαρά του
                      μπορούσε να σφυρίξει
                                            άρρητα χρώματα
πέρα απ’ το οπάλι                     πέρα απ’ τον σαρδόνυχα
                        πέρα απ’ το αίμα των ρουμπινιών          
πέρα απ’ τον τυφλό θυμό του κίτρινου
                                 
μπορούσε να σφυρίξει
                                  απαλούς αμμόλοφους
                    που σκλήραιναν στο άγγιγμα του έρωτα
                   
κι ύστερα
                    βουλώνοντας με τις γροθιές τ’ αυτιά του
                    σφύριζε τον ερχομό της καταιγίδας

έτσι ένα πρωί
                      μετά
                            την
                                 εις
                                     άδου
                                          κάθοδον
σφύριξε εκ του μηδενός ένα δέντρο θεόρατο
                    κι απάνω του ένα ξύλινο σπιτάκι
                   
σαν ανέβηκε
                                          κλώτσησε την ανεμόσκαλα
                    κι ολόγυρά του σφύριξε                     
μια μοναξιά αδιαπέραστη

γεμάτη ήχους




Βασίλης Πολύζος
Γ΄ variazioni α΄ το σπιτάκι πάνω στο δέντρο
από το βιβλίο αναμνήσεις προκάτ άνοιξης
Απόπειρα 2006


ελπήνωρ
μια ζωγραφιά του Βασίλη Πολύζου (2005)
που χρησιμοποιήθηκε στο αντίστοιχο κεφάλαιο του βιβλίου

Τρίτη 9 Απριλίου 2013

Σχόλιο του Αιμίλιου: Monsterbusters!





Monsterbusters!
̶  Πρωτοπορούν οι δημοσιογράφοι που ειδικεύονται
σε μαϊμού-τερατογενέσεις
; ρώτησα χθες τον Αιμίλιο.
̶  Χωρίς αυτούς την Κυριακή δεν κάνω βήμα, είπε ο Αιμίλιος.
̶  Δηλαδή; επέμεινα.
̶  Μα το σχολίασε προ πολλού σε άπταιστα αγγλικά
 ο  Ίνγκμαρ Μπέργκμαν:  “
No matter how they turn around,
their arse is always behind”!, είπε ο Αιμίλιος.

© Β.Π.  9.4.2013

Εικόνα:
Αιμίλιος οστρακίζων

Σάββατο 6 Απριλίου 2013

μυκτηρισμοί




μυκτηρισμοί

 ώρα Χ
στην έρημο Υ
βρήκαμε άνθρωπο
θαμμένο στην άμμο
μέχρι το πιγούνι

ιδού
είπε ο Αιμίλιος
το αντίθετο της στρουθοκαμήλου
ή μάλλον
μια νέα εκδοχή
για το μαρτύριο
του Ταντάλου

και δες
τι ειρωνεία
αγαπητέ Watson
η πρόκληση του απέραντου αγέρα
στα ρουθούνια του

μυκτηρισμοί
από τα ποιήματα προς ρωμαίους
© Βασίλης Πολύζος 2002-2003

escape
μια ζωγραφιά του Βασίλη Πολύζου
2004

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Σχόλιο του Αιμίλιου: Επαναλήψεις Ιστορίας






Επαναλήψεις Ιστορίας

̶  Στην προηγούμενη ανάρτησή σου  (31/3, κατοχικά
δρώμενα: το κουμπί και το νίξ
) γράφεις : «η ιστορία
επαναλαμβάνεται
(όχι ως φάρσα)». Σήμερα (2/4)
δημοσιεύεται  στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ  (σελ. 40)άρθρο
με τίτλο «Η Ιστορία της Ελλάδας επαναλαμβάνεται
ως φάρσα».
Πώς το σχολιάζεις;
ρώτησα τον Αιμίλιο.

̶  Η Ιστορία ποτέ δεν επαναλαμβάνεται ως φάρσα.
Επαναλαμβάνεται ως τραγωδία. Όλα τα άλλα είναι
για να περνάει η ώρα,
είπε ο Αιμίλιος.

Σχόλιο του Αιμίλιου
Επαναλήψεις Ιστορίας
© Βασίλης Πολύζος 2013